A magyar határban még mindig megszokott látvány az 1974 óta gyártott MTZ-80-as traktor, ami a lehető leganalógabb darab, 4,75 literes 80 lóerős motorral. Ebben nincs egyetlen digitális alkatrész sem, a régi technika mellett pedig igazi űrtechnika az, amit már élesben tesztelnek a magyar földeken.

Kísérleti jelleggel ugyanis már alkalmaznak talajmunkákra olyan autonóm robotokat, amelyek vezető nélkül dolgoznak. Nincs fülke, nincs állandó emberi jelenlét, az AGXEED agrobotja 0-24 órában képes a mezőgazdasági munkára a megadott kereteken belül. Az Agbot platform az önvezetésben és a feladat elvégzése során GPS-re, különböző szenzorokra és optikai képfelismerő rendszerekre is egyaránt támaszkodik.

Ezek a gépek GPS-kordináták mentén működnek, a biztonságot pedig a „geokerítés” adja. A műholdak által meghatározott területről a robot nem léphet ki, ezen felül pedig egy Lidar készülékkel a környezetét is figyeli.

Ha váratlan akadály, kidőlt fa, állat, ember kerül az útjába, akkor megáll a gép és jelzést küld a kezelőjének internetes kapcsolaton keresztül. Harmadik biztonsági eszköz egy érintésérzékelő felület a lökhárítóban, ami szintén megakadályozza azt, hogy az eszköz kárt okozzon.

Ha minden jól működik akkor napi 40-60 hektáron tud dolgozni az Agbot, aminek hajtása dízel-elektromos. Az AgBot 5.115T2 típusban egy 4,1 literes Deutz-dízelmotor dolgozik és termel 155 lóerőt és 610 Nm nyomatékot. Ezt azonban nem a hernyótalp felé jutattja, hanem egy generátort hajt meg, ami 700 Voltos rendszeren keresztül termel áramot a 130 lóerős elektromos motornak. A kezelő mobiltelefonján tudja követni a munkát, és egyszerre akár három Agbotot is felügyelhet, amelyekkel normál üzemben csak a gázolaj utántöltése miatt kell „zavarni” munka közben.

Forrás: vezess.hu